පන්සල් හා බිස්නස්

බුද්ධාගම යනු බුද්ධිය මෙහෙයවා තේරුම්ගත යුතු ආගමකි. තම බුද්ධිය මෙහෙයවා තමන් විසින්ම තේරුම්ගත යුතු දර්ශනයකි. එහි නිතිමාලාවක් නැත. කිසිවෙකුත් බලෙන් බැද තබගන්නේද නැත. මා දන්නා තරමින් ලෝකයේ ඇති ප්‍රධාන ආගම් අතරින් වැඩිම නිදසහසක් ලබාදී ඇති ආගමද එයවේ .

බුද්ධිමත්ව බුදුන් මග යන ගිහි පැවදි පුද්ගලයන් සිටින තුරු නිර්මල බුදුදහම සුරක්ෂිතය. නමුත් මේ වන විට බුද්ධ සාසනය  බෙහෙවින් පිරිහී ඇත. මක්නිසාද යත් බුද්ධාගමේ තිබෙන නිදහසින් අයුතු ප්‍රයෝජන ගන්නා ගිහි පැවදි යනාදී පුද්ගලයන් තමන්ගේ වැරදි වසාගැනීමේ අවරනයක් බවට පත් කරගෙන තිබෙන නිසාය. මා  මේ කතා කරන්නේ ඉහත කී එක්තරා පිරිසක් ගැන පමණි.

බෞද්ධයන් පන්සල් වලින් ඇත්වී ඇතැයි යන්න අද නිතර ඇසෙන දෙයකි. කාර්යබහුල ජිවන රටා , බටහිරකරණය (පොෂ් වීම ) වැනි හේතු ගණනාවක් එයට ඇත. නමුත් නිතර කතා නොවන තවත් එක් හේතුවක්ද ඇත. එනම් ඇතැම් චිවරධාරින්ගේ ක්‍රියා කලාපයයි. අද වන විට ඇතැම් චිවරධාරින් බණකට වැඩිම සදහා මුදලික් නියම කරයි. ඇතැම් පන්සල් ඉඩම්වල වැඩි කොටසක් වසාගෙන ඇත්තේ අමතර පන්ති පැවැත්වීම වැනි වාණිජ කටයුතු සදහා භාවිතා කරන ගොඩනැගිලිය. ඇතැම් පන්සල් වල වසරේ 365 දවසෙම එක් එක් කාරනා වලට ආධාර එකතු කිරීමය. මේ කටයුතු පවත්වාගෙන යන අය පවසන්නේ මේ සියලු අදායම , මිල මුදල් සාසනයේ දියුණුව උදෙසා බවය.

පන්සලක් පවත්වාගෙන යාම සදහා අද කාලයේ යම් මුදලක් අවශ්‍ය බව සැබෑය. නමුත් මේ කටයුතු බොහොමයකින්  එකතුවන මුදල්  වලින් 50% කටත් වැඩි කොටසක් වැය  වන්නේ සාසනයට කිසිම සම්බන්ධයක් නැති යම් යම් අයගේ පුද්ගලික වුවමනාවටය. පන්සලක් යනු බැතිමතුන්ට ආදර්ශයක් දිය යුතු තැනකි. එනම් බුද්ධ දර්ශනයට අනුව අවශ්‍යතාවයට පමණක් සරිලන පරිදි පහසුකම් තිබිය යුතු තැනකි. නමුත් අද කාලයේ පන්සල් යනු දකින අයට තණ්හා උපදවන තැන්ය. ඇතැමෙකුට අවශ්‍ය වනුයේ ප්‍රදේශයේ හෝ ලංකාවේ ලොකුම පිළිමය හෝ දාන ශාලාව හෝ වෙහෙර හෝ බුදුගෙය තම පන්සල සතු කර ගැනීමටය. මම දකින ආකාරයට නම් පන්සලකට පැමිණෙන බතිමතුට පිරිස අනුව සෑහෙන පරිදි මේ සියලු දේ තිබීම  ප්‍රමාණවත්ය.  පුද්ගලිකව මගේ කැමැත්ත නම් ඉතාමත් චාම් නිස්කලංක පරිසයක් ඇති පන්සල් වෙත ගොස් වැදපුදා ගැනීමටයි. මක නිසාද යත් පන්සල් යන්නේ සැප ගැනීමට නොවන නිසාය.

ඉහත කි ආකාරයට මුදල ඉස්සර කරගත් පන්සල් නිසා සිදුවන තවත් හානියක් වනුයේ සැබෑ බැතිමතුන් පන්සල් වලින් ඉවත් වීමයි. ඇතැම්විට ගමේ සිටින දුප්පත්ම මිනිසා අන්  සියලු දෙනාටම වඩා පන්සලට ලෙන්ගතු විය හැක. මම දකින ආකාරයට නම් පන්සලක ප්‍රධාන දායකයන් විය යුත්තේ එබදු පුද්ගලයන්ය. නමුත් වර්තමානයේ පන්සලක ප්‍රධාන දායකයා  වන්නේ වැඩිම මුදලක් පුහු වැඩ වලට විසි කරනා අයවලුන්ය. ඇතැම්විට මුදල නිසා සමාජ විරෝධී ක්‍රියාවල යෙදෙන්නන් පවා පන්සල් වල ප්‍රධාන දායකයන් වී ඇත. කුඩු මුදලාලිගේ හිසින් කරධුව වැඩමවද්දී  සැබෑ සිල්වතුන්ට පසෙකට වී බලා සිටීමට සිදුවී ඇත.

තවත් සමහර විවරධාරින්ට අවශ්‍ය වනුයේ රට හැදීමටය. රටට පේන්නට විශාල පින්කම් කිරීමටය. ලොකු පන්සල් සැදීමටය. නමුත් පන්සල එහා වත්තේ කන්නට අදින්නට නැතුව සිටින බෞද්දයාගේ දුක ඔවුනට නොපෙනේ. බොහෝවිට අන්‍යගමිකරණයට ලක්වන්නේ එබදු අසරනයන්ය. පන්සලේ සිට රට හැදීමට පෙර පන්සලේ දායක පිරිසගේ සුබ සාධනය ගැන බලනවානම් සිංහලයා බේරා ගනිමු . ආගම රැකගනිමු කියමින් පාරට බැසීමට  අවශ්‍ය වන්නේ නැත.

ප.ලි – මෙය කිසි සේත්ම සියලුම පන්සල් , සියලුම ස්වාමින් වහන්සේලා ගැන කතා කරන ඉපියක්‌ නොවේ. එක්තරා උප කුලකයක් ගැන පමණක් කතා කරන ලිපියකි. කිසිවෙකුට හෝ සිත් රිදවීමක් සිදුවුවා නම් සමාව අයැද සිටිමි.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s